K plánu obnovy sme už napísali článok Kde plánuje Plán obnovy rozvíjať cyklo-infraštruktúru?
Okrem skutočnosti, že o prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti na rozvoj cyklodopravy a cykloinfraštruktúry, môžu žiadať len mestá nad 20.-tisíc obyvateľov, nás zaujímalo, ako sa na to pozerá Prešovský samosprávny kraj.
Prešovský samosprávny kraj bol prizvaný k pripomienkovaniu aj k diskusii a charakteristike metodiky posudzovania a hodnotenia projektov cyklistickej infraštruktúry financovaných v rámci plánu obnovy a odolnosti, z ktorého vzišlo, že oprávnenými žiadateľmi sú mestá s počtom obyvateľov nad 20.-tisíc + 5 km územie okolo týchto miest (od hraníc intravilánu mesta).
Ako aj ostatné kraje, PSK namietal voči vyššie uvedeným kritériám. Zásadnou požiadavkou PSK bola možnosť čerpať financie z Plánu obnovy na dostavbu Eurovela 11.
Podpora projektov mestskej cyklistickej dopravy u žiadateľov, ktorí nespĺňajú uvedené podmienky bude možná v rámci Európskych štrukturálnych a investičných fondov v rámci pripravovaného Operačného programu Slovensko (v druhej polovici roka 2022).
Prostriedky na výstavbu EV11 plánuje PSK čerpať z vlastných zdrojov a z výziev spomenutých vyššie.
Podľa niektorých zdrojov je najlepšie investovať peniaze na výstavbu cyklistickej infraštruktúry tam kde sú ľudia. No podľa tejto metodiky (Plán obnovy) v koridore EV11 ľudia nie sú, nie dostatok. Národná cyklostratégia (2015) tiež tento koridor nezaradila do svojho strategického dokumentu.
Kto naozaj určuje kľúč podľa, ktorého sa rozdeľujú financie na rozvoj v rámci celého územia Slovenska?
-na mape môžete vidieť
-vedenie trasy EV11 (svetlá čiara)
-vedenia trás z národnej cyklostratégie rozvoja cyklodopravy a cykloturistiky (oranžové čiary)
-mestá z viac ako 20.-tisíc obyvateľmi (kruhy)
-územie okresov, ktorými prechádza trasa EV11 (svetlozelená plocha) na ktorom žije 586 646 obyvateľov